A+ A A-

7 kluczowych porad dla nowych biegaczy

Porady dla początkującego biegaczaJeśli jesteś początkującym biegaczem możesz być przytłoczony natłokiem informacji, który jest dostępny w sieci, a większość portali dla biegaczy adresuje swoje artykuły do osób zaawansowanych zupełnie zapominając o nowicjuszach. W tym całym gąszczu trudno jest znaleźć bazowe dane, które powinien wziąć sobie do serca ktoś, kto rozpoczyna swoją przygodę z joggingiem. Jeżeli jednak weźmiesz pod uwagę siedem kluczowych porad dla nowych biegaczy z pewnością nie zniechęcisz się do biegania, a wręcz poczujesz pełną satysfakcję. Porady te, nie wiążą się z wydatkiem ogromnej kwoty pieniędzy, ponieważ bieganie można rozpocząć angażując naprawdę niewielką sumę, a niejednokrotnie korzystając ze sprzętu i odzieży, które wykorzystywane na co dzień

Buty do biegania

Noszenie dobrych butów do biegania jest kluczem do tego, by uchronić się przed urazami i zapewnić sobie komfort podczas biegu. W tym celu warto wybrać się do specjalistycznego sklepu dla biegaczy, gdzie profesjonalny sprzedawca dobrze doradzi nam jakie wybrać obuwie, tak aby było ono dopasowane do naszej stopy i do nawierzchni, po której zamierzamy biegać. Zawsze warto również pamiętać, że jedna para może nam służyć maksymalnie do 300-400 km, a po przebiegnięciu takiej ilości kilometrów należy zaopatrzyć się w nowe

buty do szybkiego biegania Nike Vomero 11

Nike Zoom Vomero 11

Rozgrzewka

Ważnym elementem biegania jest wcześniejsza rozgrzewka, która może polegać na spacerze. Stopniowe zwiększanie tempa jest dobre dla naszego serca. Powolne podnoszenie tętna pozwala zminimalizować jego przeciążanie. Podobnie należy postępować na zakończenie biegu. Po intensywnym wysiłku pozwólmy naszemu sercu stopniowo zejść do właściwego tętna, dlatego tak ważne jest, by na zakończenie zrobić 5-cio minutowy spacer

WIĘCEJ: Jak rozpoczynać bieg i kończyć?

Właściwa pozycja ciała

Niewłaściwa postawa i ułożenie górnych części ciała sprawia, że podczas biegu możemy odczuwać drętwienie rąk, ramion, barku i pleców. Aby temu zapobiec należy trzymać ręce na wysokości pasa. Ręce powinny być zgięte w łokciach pod kątem 90-ciu stopni, a ich wychylenie powinno być naprzemienne. Biegnąc powinno się być wyprostowanym, a głowa podniesiona go góry. Przyjęcie takiej postawy ciała zapewni swobodne poruszanie się, a napięcie w mięśniach rozłożone jest na całe ciało

WIĘCEJ: Prawidłowa postawa ciała podczas biegania

Tempo biegu

Będąc początkującym biegaczem nie powinieneś przejmować się tym, że biegniesz powoli. Właściwe tempo dla początkujących biegaczy określane jest, jako „tempo konwersacyjne”, czyli takie tempo, przy którym jesteśmy w stanie swobodnie rozmawiać. Jeżeli brakuje nam tchu, to znaczy, że biegniemy zbyt szybko. Nie przejmuj się tym, że na początku tempo będzie bardzo powolne. Zobaczysz, że postępy przyjdą bardzo szybko

WIĘCEJ: Jak biegać łatwiej?

Biegnij - Maszeruj

Podczas pierwszych treningów warto zastosować metodę biegnij / Maszeruj, która w skrócie oznacza, że biegniemy dopóki możemy (wolnym tempem), a kiedy czujemy, że już więcej nie damy rady przechodzimy do spaceru, aż do momentu ustabilizowania tętna i nabrania siły do ponownego biegu. Krótki spacer między biegami pozwala na dłuższy trening, ponieważ czasem może zdarzyć się, że jesteśmy w stanie przebiec jedynie kilkaset metrów. Szkoda kończyć trening po tak krótkim dystansie. Z czasem zauważymy, że możemy przebiec znacznie dłuższy odcinek, a spacerujemy coraz mniej.

WIĘCEJ: Metoda Biegnij / Maszeruj

Pierwszy dystans

Wielu nowych biegaczy popełnia błąd podchodząc do biegania zbyt entuzjastycznie. Niemal po kilku biegacz czujemy, że jesteśmy w stanie biec znacznie szybciej. Takie postępowanie może niestety prowadzić do kontuzji. Zamiast zwiększania prędkości biegu powinniśmy skoncentrować się na wydłużeniu dystansu. 10-cio procentowe wydłużanie dystansu każdego tygodnia przynosi niesamowite efekty.
Budując formę powoli, można oszczędzić sobie bólu i frustracji, ale przede wszystkim osiągnąć cele. Jeżeli po przebiegnięciu twoim zdaniem zbyt krótkiego odcinka, lepiej wesprzeć się pływaniem lub jazdą na rowerze

Oddychaj przez nos i usta

Wielu początkujących biegaczy myli się myśląc, że biegając należy oddychać wyłącznie nosem. Czasem mamy kłopot z zatokami, co powoduje, że nie da się zbyt długo biec mając zapchany nos. Najważniejsze jest dostarczenie odpowiedniej dawki tlenu do płuc i mięśni, dlatego zawsze należy oddychać ustami i nosem. Biorąc głęboki oddech ustami dostarczamy dużą ilość powietrza, które jest niezbędne podczas wysiłku fizycznego

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Powrót na górę

Wyszukiwarka

Odżywianie

Ostatnio dodane biegi

No events

Kalendarz biegów

December 2017
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Dołącz do nas na facebooku

Zgłoś bieg

Wyszukaj bieg