A+ A A-

Jak rozpoczynać bieg i kończyć?

Rozgrzewka przed bieganiemBieganie zawsze należy zaczynać od rozgrzewki, natomiast na zakończenie biegu niezbędne jest stopniowe zwalnianie. Dlaczego jest to tak ważne? Dobra rozgrzewka rozszerza naczynia krwionośne, dzięki czemu mięśnie są dobrze zaopatrzone w tlen. Podnosi się również „temperatura mięśni "dla optymalnej elastyczności i efektywności. Dzięki powolnemu podnoszeniu tętna minimalizujemy przeciążanie serca, dlatego jest to bardzo ważne, gdy rozpoczynamy bieg

Podobnie jest w trakcie biegu, gdy nagle postanowimy zatrzymać się. Można w ten sposób dostać zawrotów głowy, ponieważ gwałtownie hamujemy przepływ krwi w organizmie. Gdy tętno i ciśnienie krwi spada w szybkim tempie nasze ciało nie jest w stanie zareagować pozytywnie.

Jak powinna wyglądać prawidłowa rozgrzewka?

Rozciąganie nierozgrzanych mięśni nie jest dobrym pomysłem, dlatego nigdy nie powinniśmy zaczynać rozgrzewki od rozciągania. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest wykonanie przez 5-10 minut lekkich ćwiczeń aerobowych, by potem przejść do dość szybkiego spaceru. Po tym etapie możemy przejść do powolnego biegu i stopniowo zwiększamy tempo biegu.

Przykładowe ćwiczenia aerobowe prezentuje poniższy film

Bieg właściwy nie powinien być zbyt szybki. Właściwe tempo to tak zwane "tempo konwersacyjne”, czyli takie, przy którym moglibyśmy swobodnie rozmawiać. Zamiast koncentrować się na prędkości powinniśmy stopniowo budować swoją formę i skupić się na właściwym oddechu. Jeżeli zaczynasz czuć, że brakuje Ci tchu, wówczas musisz zwolnić. Kończenie biegu powinno odbywać się podobnie jak rozpoczęcie, czyli należy stopniowo zwalniać, by następnie żwawo maszerować. Spacer na zakończenie pozwala naszemu sercu stopniowo powrócić do normalnego tętna. Najgorsze, co moglibyśmy zrobić po zakończeniu biegu, to zatrzymać się i usiąść. Zawroty głowy są niemal pewne. Po spacerze rozciągamy dolną część pleców, szyję, łydki, uda, ścięgna i okolicę pachwiny. Nie wykonujmy gwałtownych ruchów, lecz delikatnie rozciągajmy mięśnie nie napinając je nadmiernie.

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Więcej w tej kategorii: Jakie powinno być tempo biegu? »
Powrót na górę

Wyszukiwarka

Odżywianie

Ostatnio dodane biegi

No events

Kalendarz biegów

December 2017
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Dołącz do nas na facebooku

Zgłoś bieg

Wyszukaj bieg